Ghost Dreams

Imorse vaknade jag skräckslagen och ringde simon i panik för att försöka lugna mig, fick gråta en skvätt oxå då rädslan höll på äta upp mig.
Det går åt så mycke energi till dessa mardrömmar, varför kan jag inte få vara ifred?

Nåväl, till min dröm.

Drömmen uspelade sig i nyborg en mörk kväll, hade varit hos en vän på kvällen när jag kom hem till mammas hus som var tomt med endast katterna hemma då mamma var i sthlm. Nån hade ritat en lustig & skrämmande gubbe på garderoben i den lilla hallen intill mammas sovrum. Spöken var första tanken jag hade, rös av att se det och ville bara springa därifrån. Blev riktigt rädd och skulle släcka ned för att sen åka iväg då jag inte hade en tanke på att vara kvar.. Då kom Sandra och martina in på gården och kom in å jag visade dem figuren.. Just när jag släckte lampan ovanför bänken i köket så såg jag nått i kammaren som var i stort sett kolsvart, sprang fort förbi men blev tagen av ett såkallat spöke i mitt uttryck. (Ryser)..Blev fasthållen i hallen och tänkte för mig själv (det är bara en dröm, vakna. 1,2,3,4,5) ...och så vakna jag. Stel och genomsvettig. Det tog ett bra tag att smälta då mina nerver är i sämsta lag.

Tänk att det kan utspela så mycket känslor under en sömn och påverka en så negativt, och att det är helt omedvetet.

Faktorer som ligger bakom mardrömmar

  • Vissa sjukdomar, som feber, eller mediciner kan trigga en mardröm.
  • Traumatiska händelser som skada, dödsfall i familjen, att bli utsatt för våldsbrott etc. är också en vanlig bakomliggande orsak.
  • Oro och farhågor eller stress är vanliga orsaker till mardrömmar.
  • Sigmund Freud hävdade att vi drömmer om de saker vårt undermedvetna fruktar eller åtrår, därför kan mardrömmarna och ångestdrömmar vara det undermedvetna som bubblar.
  • Vätskebrist kan också få igång mardrömmar, eller obehagliga drömmar på samma sätt som en uttorkad människa lider av obehagliga hallucinationer. Alkohol kan också orsaka mardrömmar, förmodligen för att det leder till just vätskebrist.

Hur botar man mardrömmar?

Det första steget är alltid att finna den underliggande orsaken till mardrömmarna. Har du börjat med en ny medicin, har det hänt något livsomvälvande i ditt liv som ett nytt jobb eller en flytt, är du stressad eller orolig för någonting som ligger i framtiden? Ofta räcker det att man identifierar källan till mardrömmarna för att de ska försvinna. I mer extrema fall finns det hjälp att få, som till exempel kognitiv terapi.

Finns det något syfte med mardrömmarna?

Det finns flera olika teorier men den mest vedertagna är att en mardröm fungerar som en slags stressventil och lättar på det känslomässiga trycket. Mardrömmen är också ett sätt för vårt undermedvetna att skaka tag i oss. Den väcker oss och tvingar oss att ta itu med gnagande problem.


...i över 15 år har det pågått vad jag kan minnas, till och från ungefär varannan natt...
Önskar att det bara försvann! Så var tacksam ni som sover bra :)
carro
2011-11-18 @ 00:32:30
URL: http://caarroekholm.blogg.se/

jag är också så sjukt less! känns som att man inte är trygg i sitt eget sovrum & jag hatar att vara rädd att somna då jag älskar att sova! det är sjukt frustrerande :( lider med dig hjärtis!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

creamcake

Mat är kärlek

RSS 2.0